Webbdesign


Webbdesign och vikten av en tilltalande hemsida

Hemsidan är ofta den första kontakten potentiella kunder har med ett företag. I Sverige är de flesta flitiga internetanvändare och duktiga på att söka information på webben. Gör man exempelvis en reklamkampanj kan man vara relativt säker på att många väljer att i första hand besöka hemsidan för att bekanta sig med produkten eller företaget.

När besökare kommer till hemsidan är det viktigt att de får en positiv upplevelse. Ofta vill man förmedla ett visst intryck. Det kan vara att företaget är seriöst och professionellt, men det kan också vara att företaget är kreativt och fantasifullt. En webbsida ska spegla exakt det man vill förmedla. Är man exempelvis ett företag som lägger stor vikt vid snabbhet och enkelhet, då kan ju inte besökaren anlända till en komplicerad och svårnavigerad hemsida. Istället ska de mötas av en lättnavigerad och simplistisk design som perfekt matchar eller till och med överträffar besökarens förväntningar. På samma sätt kanske någon inom ett kreativt verksamhetsområde verkligen vill visa att deras hemsida är modern och innovativ, eftersom en tråkig hemsida som inte sticker ut det minsta kan göra besökare besvikna.

Kort sagt kan man jämföra vikten av en tilltalande hemsida med vikten av att ha ett tilltalande skyltfönster som butiksägare. Man vill visa upp sig från sin bästa sida och fånga en potentiell kunds uppmärksamhet. Precis som butiksägaren vill få kunden som passerar utanför att stanna upp och gärna kliva in i butiken, vill ägaren av en hemsida få besökaren att stanna upp och utforska hemsidan mer noggrant. Har hemsidan en webbshop kanske de rentav gör ett köp. Den motsatta situationen uppstår om hemsidan inte är tilltalande. Den genomsnittlige surfaren är mycket lättflyktig, då det ju bara tar ett snabbt klick att lämna.

Med det i åtanke är det inte svårt att förstå varför så många anlitar experter på webbdesign för att förbättra eller rentav utveckla en helt ny hemsida. De har insett att en proffsigt designad hemsida innebär stora möjligheter. Har man insett potentialen i marknadsföring på webben, har man sannolikt redan flertalet bannerannonser ute, där en surfare bara är ett klick från att komma till ens hemsida. Andra har jobbat stenhårt med så kallad sökmotoroptimering (SEO) och vet att deras hemsida kommer placera sig bra när personer gör sökningar i de stora sökmotorerna. Då måste man också leverera när besökaren slutligen har ens hemsida visad på sin skärm. Möts de av en väldesignad, professionell hemsida som fungerar perfekt, har man omedelbart givit dem ett positivt intryck.

Nuförtiden ska man dessutom vara medveten om att många surfar på mobila enheter, såsom smartphones och surfplattor. Detta innebär ytterligare utmaningar. Det kan vara en stor fördel att hemsidan även finns i en mobilversion och kan användas problemfritt även på den typen av enheter. På samma sätt är det viktigt att man säkerställer att hemsidan visas korrekt i olika typer av webbläsare. Det är väldigt tråkigt när en besökare kommer till en webbsida där designen ser ut att ha gått sönder eller ännu värre, att det dyker upp felmeddelanden på grund av webbläsaren. För att det inte ska hända tycker jag att det är väldigt viktigt att anlita en seriös och kompetent webbdesigner.